Flyvning i tusmørke

Med AIC B 15/15 af 22. april 2015 fik vi i dispensation fra BL 9-6, så vi kunne flyve dels i tusmørke, dels i definerede vejrminima.


For flyvningen i tusmørke var der anført specifikke krav mht. antikollisionslys og navigati-onslys.

I henhold til de nye, såkaldte SERA-regler gælder disse krav om lys imidlertid ikke læn-gere, idet natten der er defineret som tidsrummet fra tusmørkets afslutning om aftenen til tusmørkets begyndelse næste dag. Dagen kan således siges at gå fra tusmørkets begyn-delse om morgenen til tusmørkets afslutning om aftenen.

På den baggrund blev AIC B 22/15 af 28. august 2015 udsendt. Den gav imidlertid det ind¬tryk, at der ikke længere var nogen dispensation mht. tusmørke.

Det er Trafik- og Byggestyrelsen opmærksom på, og meget snart udkommer der en ny AIC B om tusmørket. Den vil så indeholde dispensation for dette forhold, mens AIC B 22/15 indeholder dispensationen mht. flyvning i vejrminima.

Styrelsen har over for os bekræftet, at det ikke har været hensigten at fjerne dispensationen i AIC B 15/15 for så vidt angår den del, der omfatter tusmørke, og at denne dispensation også skal ses i lyset af SERAs definition af natten.

Vi har således – også indtil den nævnte nye AIC B meget snart kommer – lov til at flyve i tusmørke uden lys.

At det så er en god idé, at flyet er udstyret med i hvert fald antikollisionslys, er en helt anden sag.


Hans Havsager

​DULFU

Dansk UL-Flyver Union

Søparken 2, 

9440 Aabybro

 man-tors 10-14    Tlf. 78 78 21 90 

E-mail: dulfu@motorflyvning.dk