Be a fair weather pilot:​

Om morgenen den 16. august 1990, returnerede den unavngivne Sky Pup bygger
og pilot fra en 45 minutter lang flyvetur i overskyet men roligt vejr , da han fløj
ind i en regnbyge.


Han lagde Pup`en ind i et højredrej men pludselig befandt Pup`en sig i en stejl
nedadgående krængning til venstre. Han gav gas men havde kun 60ft højde og
havde ikke tid til at rette ud. Pup`en havarerede gennem en række træer og
begge vinger blev slået af nær fuselagen.

Flyet ramte jorden og kurrede ca. 15 fod ind en 4 fod dyb grøft hvor den pludselig
stoppede. Piloten var overrasket over at han var uskadt, mens hele rammen var
krøllet sammen. Den bagerste del af fuselagen og rorene var det eneste der ikke
var ødelagt. Propellen slået i stykker ca. 1 fod fra hub`en, men en 3-4
tommetykke grene var blevet klippet af. Understellet var revet af ved nedslaget
og den forreste og midterste del af kroppen blev slået fra hinanden da Pup`en
ramte grøften.


Motorophænget og andre større dele var intakte. Der var ingen tegn på fejl i
styresystemet. Piloten formelig skovlede resterne på en trailer for at køre dem på
lossepladsen. Bolte, fittings og anden hardware som kunne genanvendes, blev
sorteret fra.

Piloten tror at han må have fløjet ind i et vindstød eller windshear i forbindelse
med regnbygen. Vinden ved jorden var rolig umiddelbart efter uheldet.
Piloten havde logget 207 timer i alt på Pup`en. Hans flyverdragt havde reddet
ham fra hudafskrabninger og hans hjelm var blevet ridset af benzinventilen som
var placeret umiddelbart over ham.

Han hævder at flyets ramme var meget kraftigt og at det har reddet ham fra
alvorlige skader. Piloten spekulerer på hvilken farve hans næste Pup skal have og
har besluttet sig for at bygge en lettere version. Tomvægten var i begyndelsen
omkring 104 kg men sluttede med at blive nærmere 113 kg på grund af mere
maling, en større cowling og andre ting.

En lektie som kan læres af denne episode er klart at man skal undgå at flyve i
betænkeligt vejr. Selv om vejrforholdene var rolige da uheldet fandt sted, kan et
større vejrsystem give regn, vindstød og tordenvejr helt uventet. Usynligt
tordenvejr over skydækket 30 km borte kan give pludselige vindstød og windshear.

At flyve under kraftigt skydække er altid tricky da skydækket kan sænke sig
uventet. Det kan tvinge dig til at flyve for lavt i tilfælde af vindstød og motorfejl
og derved sætte sikkerheden over styr.

Be a "fair weather" pilot.

Oversat af webmaster

Februar 2009​

​DULFU

Dansk UL-Flyver Union

Søparken 2, 

9440 Aabybro