Mike Stratman:
- One of the most over looked and misunderstood parts of the powerplant is the
Bing Model 54 Carb. While a lot of guys follow the Scheduled Maintenance plan
religiously and need to be commended for it, many do not really understand
what to do every 50 hours when the plan calls for “Clean Carburetors and check
for wear”.
- Læs "Rebuilding the Bing54 carb" af Mike Stratman. Andre artikler af Mike Stratman.
- Læs også "Bing carb tuning and troubleshooting".
- Se videoen "Bing carb 54 setup to lower EGT on 582 ultralight" HER.
7:
Karburator-is og karburatorforvarme
- Carburettor Icing-probability. DMI`s rapport fra 2004."The probability of serious and moderate carburettor icing generally decreases with height, while the seasonal variation increases with peak values in July and August."
"Carburettor icing can occur at most temperatures likely to occur in Denmark. The probability of icing depends on both air temperature, air humidity, engine power and fuel type. The greatest risk and the most severe icing is found in air temperatures above freezing. The probability of icing increases with the relative humidity of the atmosphere."Læs rapporten. (EN)
- "Understanding Carburretor Icing" on ATSB (AU) homepage.
- Se kortet der viser hvornår muligheden for karburator-is er størst HER.
Karburatorforvarme
I lidt ældre fly bliver karburatorindsugningsluften varmet op af motorens udstødningsvarme eller den varme olie, hvis man ønskede karburatorforvarme. og det havde den uheldige virkning, at motorydelsen faldt og brændstofforbruget steg på grund af ændring af brændstof/luft blandingsforholdet
De herunder viste karburatorforvarmningssystemer varmer karburatoren op der hvor isning opstår omkring spjældet (venturi). Denne opvarmning kan være tilpasset, så forvarmen kan være tilslutte hele tiden, uden at det påvirker indsugningsluftens temperatur nævneværdigt.
Opvarmningen sker ad elektisk vej eller ad termisk vej (kølevand).
Hvilken type forvarmer du event. skal installere og hvor du skal købe forvarmeren, er et temperamentsspørgsmål.....og et pris- og servicespørgsmål. Spørg dig frem blandt dine kolleger i branchen..
- Karburatorforvarme. (nedenstående blev bragt i Medlemsinformation #15/16)
Forebyg is i karburatoren.
Du vil måske undre dig over, at vi bringer noget om forebyggelse af karburator-is nu hvor det bliver varmere i vejret. Men tænk på at jo højere udetemperaturen er, des mere vanddamp kan luften indeholde.
Altså der vil blive suget mere vand ind i karburatoren. Fordampningen af brændstoffet (venturieffekten) vil sænke temperaturen kraftigt i karburatoren og uanset om karburatoren sidder godt og lunt inde under cowlingen eller udenfor i den fri luft, vil der foreligge mulighed for at isning kan opstå i karburatoren.
Is i karburatoren nævnes ofte i havarirapporter i forbindelse med motorproblemer, når anden konkret årsag ikke konstateres.
I lidt ældre fly, ikke mindst bedagede Cessna og Piber fly, bliver karburatorindsugningsluften varmet op af motorens udstødningsvarme eller den varme olie, hvis man ønskede karburatorforvarme - og denne metode har den uheldige virkning, at motorydelsen faldt og brændstofforbruget steg på grund af ændring af brændstof/luft blandingsforholdet
De herunder viste karburatorforvarmningssystemer varmer karburatoren op der hvor isning opstår omkring spjældet (venturi). Denne opvarmning kan være tilpasset, så forvarmen kan være tilslutte hele tiden, uden at det påvirker indsugningsluftens temperatur nævneværdigt. Opvarmningen sker ad elektisk vej eller ad termisk vej (kølevand).
Hvilken type forvarmer du event. skal installere og hvor du skal købe forvarmeren, er et temperamentsspørgsmål.....og et pris- og servicespørgsmål. Spørg dig frem blandt dine kolleger i branchen..
Se også hos X-AIR Hawk.
I rapporten Carburettor Icing-probability fra DMI fra 2004 finder du en del baggrundsinformation. Læs afsnittet "Summary" på side 16./red
(billeder og illustrationer følger)
8:
- Balancer dine karburatorer med Twinmax Electronic Carb Balancer , Carbtune, CarbMATE eller CS Carburetor Synchronizer fra Flybox i Italien.
- Læs artiklen The Anatomy of a Carb Sync.
Andet
- På Bing Power System`s (US) hjemmeside og BING Power System`s hjemmeside
(Tyskland) kan du se forskellige karburatortyper, som anvendes til flymotorer.