Check din træningstilstand
Tryk på billede op i stor
Her er et træningsbarometer, tyvstjålet fra Roskilde Flyveklub. På trods af det, er det godt at blive klog af. Følg instruktionen og se hvad din træningstilstand er. -Flyvechefen
Læs mereTryk på billede op i stor
Her er et træningsbarometer, tyvstjålet fra Roskilde Flyveklub. På trods af det, er det godt at blive klog af. Følg instruktionen og se hvad din træningstilstand er. -Flyvechefen
Læs mereTryk på billede op i stor
EKSA Sæby Flyveklub har sammen med Essens Gaarden fornøjelsen af at tilbyde jer en gastronomisk flyveoplevelse i særklasse. Se nedenstående links. fredagpaagaarden-flyverklub.pdf https://essens.eksa.dk/
Læs mereTryk på billede op i stor
Find herunder links til præsentationer brugt ved møderne: Flyvechefen Havariflow Materiel MYB
Læs mereTryk på billede op i stor
Statistikken for 2023 er blevet færdig, find den her: DULFU Årsrapport om Timer – Havarier – Hændelser 2023 mvh Flyvechefen
Læs mereTryk på billede op i stor
Til alle medlemmer af Dansk UL-Flyver Union Dansk UL-Flyver Union indbyder til repræsentantskabsmøde: Søndag den 17. marts 2024 kl. 10 – der er kaffe og brød fra kl. 9.30. Mødet […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Rådet har udgivet et nyt kursuskatalog, som du finder i nedenstående link. Er din klub interesseret i en eller flere af de ovenstående aktiviteter, kan I henvende jer til Rådet, info@flyvesikkerhed.dk for […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Find herunder links til præsentationer brugt ved møderne: Flyvechefen Havariflow Materiel MYB Temamøder for alle UL-medlemmer. DULFU afholder en række temamøder med følgende emner: OPT-OUT 600 kg. Havarier – Orientering […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Turudvalget har, efter grundige overvejelser og dybdegående undersøgelser, valgt at flytte Uge 31 turen til uge 27. Vi håber selvfølgelig, at alle kan komme med på endnu en fantastisk tur […]
Læs mereTryk på billede op i stor
OBS: ALLE PLADSER ER NU OPTAGET! DULFU afholder i 2024 Rotax 912 UL/ULS kursus hvor vi gennemgår 100 og 200 timers eftersyn. Kurset går frem efter Rotax eftersynsmanualen. Derudover gennemgås […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Glasfiber har i 2023 været en større udfordring når det kommer til reparation og syn af vores fly. Derfor har vi arrangeret kursus på TEC i Hvidovre hvor de uddanner […]
Læs mereTryk på billede op i stor
For at sikre man kan få flyvetilladelse udstedt på nyt fly eller forlænget på registreret fly er der et par ting man skal være opmærksom på. Ved reparation på strukturelle […]
Læs mereTryk på billede op i stor
I.C.P. fabrikken har netop udsendt en mandatory service bulletin. Der er fare for udmattelsesbrud i vingestræberens befæstigelse. Hvis det sker kan det være fatalt og derfor skal denne mandatory service bulletin udføres. […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Mange flyver på MOGAS / autobenzin og har måske ikke åbnet drænventilen for nylig. Men det er vigtigt at se hvad der står i bunden af tanken! Et medlem fra […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Naviair har udsendt opdateringer til VFG’en (man kan abonnere på opdateringer.) AIRAC AMDT 09/23 – ENR 2.1 er der rettelser til frekvenserne for COIF East og Vest, Aalborg Approach, Aarhus Approach med […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Materielchefen har udsendt følgende notat: Status på glasfiberdelaminering pga ethanolholdigt brændstof Ethanolholdigt brændstof er rapporteret at have påvirket glasfibertanke og en nærmere undersøgelse er igangsat i DULFU. Dette er […]
Læs mereTryk på billede op i stor
AOPA DMU’s Flying Mini-Guide bliver løbende opdateret og er nu tilgængelig online. Du kan download seneste version på AOPA DMU’s hjemmeside. Den seneste version vil altid være tilgængelig øverst på hjemmesiden. . […]
Læs mereTryk på billede op i stor
The guide to apply for permission to fly to/in Denmark has been updated. Be sure to read the guide if you plan on visiting Denmark in a foreign ultralight aircraft.
Læs mereTryk på billede op i stor
Find herunder links til præsentationer brugt ved møderne: Flyvesikkerhed Fit for Flight Temamøder for alle UL-medlemmer. DULFU afholder en række temamøder med følgende emner: Status OPT-OUT 600 kg. Fit […]
Læs mereTryk på billede op i stor
I den modne alder af 78 år, er jeg netop blevet ”yngste pilot” i vores flyveklub. Jeg gik på pension i 2004 efter en lang og interessant karriere inden for […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Kolding Lufthavn skifter frekvens pr. 1/12 2022 og har i går publiceret nye ”declared distances” hvilket betyder at vores asfaltbane har nye officielle længder. Begge dele er nu ude på […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Lørdag den 1. oktober afholdte DULFU kursus for 6 nye flykontrollanter. Kurset blev afholdt på Haderslev Flyveplads (EKHV). Når den endelige godkendelse foreligger fra Trafikstyrelsen, er de klar til at […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Vi vil fra Dulfu gøre opmærksom på de vedligeholdskurser, KZ&V afholder. En del UL-fly ejere gør allerede brug af disse kurser, og flere vil helt sikkert kunne have gavn af […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Den danske sommer har budt på lidt af hvert og eftervirkninger fra COVID-19 fornægter sig heller ikke i uddannelsesafsnittet. COVID-19 har desværre også haft indflydelse på vores kurser, hvorfor vi […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Bent Pedersen, bedre kendt som ”Murer” har besluttet at stoppe som kontrollant og instruktør i DULFU. Årsagen til beslutningen er de ”nye vinde” i uddannelsen af nye piloter, som han […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Jævnfør AIC A 2019 06/19 ophører dispensationen for 8.33 kHz radiofrekvenser 1. januar 2023. DULFU skal derfor gøre medlemmerne opmærksomme på, at der fra nytår ikke længere dispenseres for brug […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Orientering til UL-piloter Trafikstyrelsen har meddelt DULFU, at der planlægges rutinemæssigt tilsyn af UL-fly og GA-fly på flyvepladser rundt i landet. Tilsynet med UL-flyene vil primært være rettet mod vægten, […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Inden du flyver til Norge skal du informere Tolletaten i Norge. Dette kan gøres automatisk hvis du laver Flyveplan via IPPC.no. Læs vedlagte dokument: 2022 regler for grensekryssing med småfly […]
Læs mereTryk på billede op i stor
For et par dage siden fik DULFU.dk en ny webmaster. Det bliver en spændende tid, hvor jeg i første omgang vil rydde lidt op i strukturen på hjemmesiden for at […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Dansk UL-Flyver Union er blevet bekendt med et fatalt havari i Rusland, hvor ejeren negligerede en vigtig servicebulletin. Servicebulletin klik her. Beslaget, som beskrives i bulletinen, skal udskiftes for […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Kære ejer af A22 fly Det ser ud til, at der vil være frontruder nok til alle A22 fly, og derfor kan jeg nu sætte en dato for, hvornår […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Vi tilbyder nu alle medlemmer at bruge Holstebro Flyveklubs faciliteter – se her Vi håber, at rigtig mange har lyst til at gøre brug af muligheden hen over sommeren. […]
Læs mereTryk på billede op i stor
14.06.21 ScaleWings har prøvefløjet deres P-51 Mustang 70% skala UL-udgave SW-51 Firmaets serienummer 001 lettede første gang fra Mlada Boleslav lufthavn (LKMB) i Tjekkiet den. 20 maj. Flyet er […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Elektriske fly til Flyvevåbnet som et grønnere alternativ (fmi.dk)
Læs mereTryk på billede op i stor
Ny dato er: 27 to 30 April 2022 Hold jer opdateret via hjemmesiden: https://www.aero-expo.com/aero-en/ DULFU
Læs mereTryk på billede op i stor
Vores serie af billeder på hjemmesidens dynamiske galleri savner nye friske og gode billeder. Så har du gode billeder af UL fly i god opløsning som du gerne vil […]
Læs mereTryk på billede op i stor
I forbindelse med opdateringen af UL-uddannelsen vil DULFU indføre det, der i EASA/DTO-sammenhæng hedder SMS (Safety Management System). Det er et meget omfattende rammeværk af sikkerhedsrelaterede processer og kontroller til […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Så er de nye logbøger udsendt fra sekretariatet til klubbernes uddannelsesansvarlige. Klubberne skal selv sørge for at de bliver videredistribueret/afhentet, således alle medlemmer får et eksemplar. Det vil fremover kun […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Instruktørkursus 2020 Læs Claus V. Pedersens beretning fra kurset her: Instruktørkursus 2020
Læs mereTryk på billede op i stor
Bemærk at der er kommet en opdatering af HB530. TBST har bedt DULFU om at præcisere ordlyden i HB530 omkring UL-Skolingspladser (hvilke flyvepladser der kan anvendes til UL-Skoling): For at en flyveplads […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Vi har modtaget følgende meddelse fra Danish Light Aviation: Pr. 1/4-2020 har jeg valgt at sammenlægge mine to firmaer til eet. Danish Light Aviation IVS er derfor sammenlagt med […]
Læs mereTryk på billede op i stor
DULFUs formand har, på baggrund af et havari i Thisted, forfattet et lille skriv om hvorfor man skal være forsigtig med at give fuld gas når man flyver langsomt. Læs […]
Læs mereTryk på billede op i stor
Meddelse fra Matrielchefen: TBBST har accepteret at sidestille højdemålere der er godkendt ved kennblatt med typecertificerede højdemålere. Det indebærer at højdemålere der er fabriksmonterede på fly med kennblatt, kan […]
Læs mereTryk på billede op i stor
19.07.18 DULFU har modtaget følgende henvendelse fra forsikringsselskabet: Visicover.com Vi tilbyder en anden måde at købe og ændre sine forsikringer på, da dette kan gøres online, når […]
Læs mere08.08.18 DULFU har modtaget en hilsen fra Palle Graversgaard fra Tønder.
Læs mereTryk på billede op i stor
På opfordring gør vi opmærksom på at Skrydstrup (EKSP) APP har fået ny frekvens: 124.100 ikke længere 127.475 Tilmeld dig evt. til Naviairs nyhedsbrev
Læs mereTryk på billede op i stor
Det er børnelærdom for alle ROTAX 912 brugere at motoren skal op i 220 omdrejninger før tændingsystemet giver gnist. Man kan da umuligt svinge propellen så hurtigt med hånden. ’Seeing […]
Læs mere