Køb&Salg
Forsiden
Info.brev
Kalender
Kontakt os
Medlemmer
English info
Om......m.m.
Beretninger
Be a fair weather pilot.......
Dulfu Træf 2007
Tur til Dalarne 2008
Tur til Bodensee 2008
Dulfu Ugen 2009
Eggersdorf/Berlin 2009
Peenemünde 2010
Brændstof m.m.
Checklister m.m.
Fly
Flyv en tur
Flyv ud og spis
Flyvesikkerhed
Galleri
Gebyrer m.m.
Havari
Klubber
Kvindelige piloter
Links
Miljø
Motorer
Opdateringer
Planlægning og Sikkerhed
Tekn. meddelelser
Tekniske tips
Uddannelse/Omsk.
UL Håndbogen m.m.
 DMI
Vejret på yr.no
------------------

  Dulfu er på
  
Facebook



Fra det store udland:
20102011, 2012, 2013





 Tegn abonnement!
 Årsabonn.: kr.390 
 Bestilling via:
 www.flyv.dk
 redaktion@flyv.dk
 eller pr.
 tlf. 40 16 40 44
 Annoncesalg:
 annonce@flyv.dk



Flyveplads Guide
Handy Guide
Flykort

------------------

 





   Ultralight Aircraft Database - Pilotmix









 









Beretning fra uge 31 turen 2008:


Opdateret den 14.8.08 



Alle 14 fly nåede frem til Siljan Airpark og Siljansnäs Flygklubb lördag. Efter at have lukket flyveplanerne i luften hos Sweden Control og strukket benene i Höganäs (Flyveklub), var näste destination Tidaholm (Flyveklub) ca. halvvejs til Siljansnäs, for tankning. Dog skulle eet fly (m. 582 motor - godt gået) ned et par gange mere for tankning.
 
I Tidaholm böd de på kaffe og forfriskninger og efter et par timers hvil gik turen videre til Siljan Airpark, hvortil de sidste fly ankom ca. 20:00. De medbragte pölser blev grillet og vi blev mennesker igen. Det var en lang tur!  - De fleste indlogerede sig i egne medbragte telte, andre i hytter og 4 i KSAK`s fine hus med bad osvosv.
 
Söndag stod den på gratis flyvning fra 8:00 til solnedgang, landingsrunder, övelser i sideglidning og märkelandinger (og ikke stall i drej). Söndag aften var der däkket op til middag (medbragt forloren skildpadde), hårdkogte äg og festtaler.
 
Mandag kunne alle som havde lyst lyst få en halv times flyvning i en svensk flygbåd (Seamax) med instruktør Anna (læs mere om Anna`s virke) inkl. landing på Siljan (søen). Mandag aften ankom 2 stk LongEZ fra EKRK og et par norske UL fly som er på rundtur i det skandinaviske. - Mandag blev landingskonkurrencen afholdt med 14 deltagende fly. Menuen mandag aften: pölser m.bröd!

Læs mere om hvad der der sker rundt om Siljan. Se kort. - Flere af os så også et par traner ved 5-tiden om morgenen, som vandrede rundt ude på landingsbanen.

Tirsdag formiddag flöj vi i til flok 30-40 minutter nordpå forbi Mora til Älvsdalen, hvor en dansk tidligere luftkaptajn holder til. Vi blev budt på kaffe og kage og grillpölser m.is. Om aftenen gik turen til Leksand med bil, hvorfra M/S Gustav Vasa bragte os ud på Siljan i fälles udflugt til Rättvik og retur, en tur på ca. 3 timer. Peter Palmbo besögte os med sin FIB, trikevinge med gummibåd...eller omvendt.

Flere fly tog turen op i fjeldet for at se den storartede natur. Om sommeren gælder den regel for flyvning i fjelområdet, at du skal fortælle hvornår du er tilbage. Er du ikke tilbage senest på det aftalte tidspunkt, skal alarmen iværksættes. Om vinteren er der yderligere restriktioner.
 
Onsdag flöj 6 fly en tur til Malung (Flyveklub), men der var 5 km til byen i 30 gr. varme og det var for langt, saa derfor fortsatte vi til Dala Järna (Flyveklub), hvor vi kunne få en god frokost ca.1 km fra pladsen. En tur på ialt ca. 90 nm.

Torsdag blev navigationskonkurrencen afholdt med 9 deltagende fly (2 måtte tage hjem og 1 fly skulle repareres). Det var en fin tur på 2 timer hvor 17 spörgsmål skulle besvares. Torsdag aften afholdtes afskedsmiddag på det lokale hotel, hvor resultaterne fra landingskonkurrencen og for navigationsturen blev afsløret. Transporten til hotellet foregik i 2 omgange i/på en Ford V8 1936 "brandslangevogn". Hjemturen foregik til fods, ca. 3 km. Navigatiosturen havde Ingrid og Peter lavet. - Om vinderne havde fortjent at vinde, vides ikke med bestemthed, men konkurrencerne var dybt "uretfærdige", meget underholdende og lærerige.

Stort set hver dag trak det op til towering CB`er på eller rundt om pladsen om eftermiddagen, men ellers var det et rigtigt fint vejr.

Afgang hjem fra Siljansnäs var sat til fredag ca. 10:00, via Tidaholm for tankning og Höganäs. I Höganäs blev 
flyveplanerne indgivet til Kastrup Briefing, så vi kunne krydse grænsen reglementeret. 2 fly vendte næsen hjem allerede onsdag.

Alle fly nåede velbeholdne hjem ca. kl.18:15 fredag.

Uheld på turen: 2 punkteringer.

mvh
Albatros/Piet

Se
Mikkel`s, Buller`s og Freddy`s billeder.


ps
Moralen kunne være:
- Medbring altid det nødvendige håndværktøj* og de nødvendige materialer* i flyet, så du kan klare mindre reparationer og en punktering.
*) bl.a. slange, lappegrej, "donkraft", pumpe, kraftig tape osv


Opdateret den 14.8.08 



Tilbage til forsiden