Nyheder

23.08.17

22.08.17

08.08.17

Indbydelse til Thisted

27.07.17

Udsættelse af kravet om radio med frekvensadskillelse på 8,33 kHz

Kravet om brug af 8,33 kHz radio træder i kraft for både VFR og IFR operationer pr. 1. januar 2018 i hele Europa. Det skal i den sammenhæng bemærkes at Danmark, sammen med de øvrige nordiske lande, har søgt om undtagelse fra 8,33 kHz kravet for VFR operationer i det nedre luftrum. Hvorvidt vi får denne undtagelse, afgøres først når Eurocontrol har kørt simulator på alle de ønskede undtagelser.

Vi har for nogen tid siden hørt rygter om udsættelse af kravet om radio med frekvensadskillelse på 8,33 kHz og har også været i dialog med Trafik- og Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyste at de arbejdede på en AIC herom.

Denne AIC er nu publiceret og betyder en udsættelse af kravet om 8,33 kHz radio frem til 2021 for:

- fly der udelukkende opererer VFR under FL 195 udenfor København TMA.

- fly der opererer VFR i København TMA i aktive svæveflyveområder.

Udsættelse af kravet bliver muligvis forlænget frem til 2023, afhængig af de network impact simuleringer der pågår.

Listen over frekvenser i AIC'en, er en liste over de jordstationer, som har fået udsættelse for 8,33 kHz.

Bemærk at der er krav om 8,33 kHz radio for alle flyvninger i Købehavn TMA, uanset hvilke frekvenser der benyttes.

Se AIC A 06/17 her

Præcisering - Udsættelse af kravet om radio med frekvensadskillelse på 8,33 kHz

I forlængelse af seneste nyhedsmail om kravet til 8,33 kHz radio, skal det præciseres at den liste over frekvenser, som er i AIC A 06/17, er en liste over de jordstationer, der har fået udsættelse for 8,33 kHz. kravet.

Bemærk at der er krav om 8,33 kHz radio for alleflyvninger i København TMA, uanset hvilke frekvenser der benyttes.

12.07.17

Kan man håndstarte en ROTAX 912?

Det er børnelærdom for alle ROTAX 912 brugere at motoren skal op i 220 omdrejninger før tændingsystemet giver gnist. Man kan da umuligt svinge propellen så hurtigt med hånden.

’Seeing is believing’

https://www.youtube.com/watch?v=-JUBrHYsh4E

Desværre kom en af vore UL-kolleger galt afsted for nogle dage siden da han, ved et uheld, fandt ud af at en ROTAX 912 godt kan håndstartes.

​Her er hans egen beretning:

Hej til alle
Som skrevet kom jeg til skade under et oliecheck på 9304. Er heldigvis stadig i besiddelse af alle hænder og fingre men dog med lidt rifter på stoltheden.
Under klargøring må jeg være kommet til at slå kontakterne for tænding til, således at da jeg tørner propellen med hænderne for at pumpe olie i beholderen, giver motoren et tøf, propellen hakker ned i mine hænder, slår dem derved væk, og motoren går derefter i gang.
Har brækket nogle knogler i hænderne og fået to flænger øverst på hånden, og det forventes ikke at der bliver mén af det.
Arbejdet er genoptaget, dog med skinner på begge hænder, så alting tager lidt længere tid end normalt

Skinnerne får jeg fornøjelse af de næste 4-5 uger
Dette er lagt op for at andre kan lære af mine fejl......jeg vil fremadrettet være mere påpasselig omkring pre flight.
Gert

Herfra skal der lyde en opfordring til alle om at være påpasselig og omhyggelige.

Med ønsket om ’a speedy recovery’ til Gert og 

’Blue skies & happy landings’ til alle.

Flyvechefen 

03.07.17​

Nu kan der tankes BP 91UL på EKRK.

Læs nedenfor hvordan du sparer 1,26 kr/l. i forhold til 100LL.

29.05.17​

Så er det imorgen at sæsonen begynder,

Flyvefisk på Höganäs,

tirsdage i juni, juli og august

(6 juni undtaget!)

08.05.17​

DM 2017

Her er en indbydelse til vores DM i præcisions flyvning. Alle UL er meget velkommen og hvis I ønsker det kan i få en klasse kun for UL, men alligevel indgå i det samlet resultat, hvis det ønskes.

Er der brug for lidt undervisning først kan det også lade sig gøre, venligst kontakt mig.

​Med venlig hilsen

Luftsport Danmark

Vagn Jensen

Email ndata@post3.tele,dk

Mobil +45 20496282

28.04.17

NAVIAIR har udgivet VFG'en i en samlet elektronisk udgave til download til din PC/Tablet/Phablet

NAVIAIR skriver:

Vi kan nu præsentere en nyhed på vores hjemmeside.
AIP Danmark, AIP Grønland, AIP Færøerne og VFG Danmark findes nu som en samlet PDF fil for hvert produkt.
Hver fil indeholder en samlet AIP/VFG inkl. gældende SUP og er med bogmærker. AIM vil sørge for at opdatere filen, hver gang der er AMDT, AIRAC AMDT eller en ny SUP.

Filens titel er blot "AIP" eller "VFG" og den ligger i den øverste mappe under den relevante AIP/VFG.
Du kan stadigvæk også finde AIP/VFG´en som enkelte kapitler.

Hent den her: VFG.pdf

18.04.17

Vi vil på Ejstrupholm flyveplads i 2017 afholde fly-in 

13/05/17

og

02/09/17

(klik på dato for at gå til indbydelse)

På forhånd tak!

Venlig hilsen.

Morten Kristensen

Ejstrupholm flyveklub

11.04.17​

Naviair har begået en udmærket lille folder om forskellige sikkerheds aspekter til brug for VFR-piloter.

Download den her 

eller gå til aim.naviair.dk og kig under fanebladet "For VFR-piloter"

17.03.17​

FAI inviterer til de Europæiske mesterskaber i Microlight (UL):

(Klik her for Task Catalogue)

We are proud to host the 14th FAI Microlight European Championship for classic classes (single seater and double seater trikes, three axes aircrafts and autogyros) between 9-19 of August 2017 in Nagykanizsa Hungary.

The geographical location of Hungary will allow easy access at low cost for competitors from most European countries. We are looking forward to meet competitors from countries that were not active in international competitions.

Hereby we invite your countries delegation to attend the 14th FAI Microlight European Championship.

As organizers we would like to further motivate your​pilots to participate by offering a 33,3% (150 EUR) discount to all of them (pilots and navigators). The discount is available for payments made until 12th of June 2017.

A few information about the championship for those least experienced:

·​during the 14th FAI Microlight European Championship can compete trikes, three axes aircrafts and autogyros with microlight certification as single seaters and double seaters (total 6 categories), a nation may delegate 6 crews in each category

·​the championship will last for 7 days and three types of tasks will be flown: navigation, fuel economy and precision tasks.

·​a detaild descripstion of tasks can be found in the attached task catalogue

·​for further information about the tasks please visit the following links:

Definition of Microlights: https://www.youtube.com/watch?v=ayrW86dXu3Q

Precision Landing: https://www.youtube.com/watch?v=WhOv4hu6jzI

Navigation task: https://www.youtube.com/watch?v=yGxECqWUVf0

Navigation task: https://www.youtube.com/watch?v=wc5KLQ4kG8Y&t=15s

·​crews who want to practice before the EMC2017 may attend the Hungarian National Championship which will be hosted between 21-23 of July 2017 at the same airfield using similar tasks.

For further information visit our website https://emc2017.net/ or contact us on e-mail office@emc2017.net.

Best regards,

14th FAI Microlight European Championship Organizing Team

03.01.17

Redaktør til DULFUs nyhedsbrev og hjemmeside.

Desværre måtte vi jo sige farvel til Piet Regeur i slutningen af 2016.

I mange år havde han været vores fantastiske redaktør af nyhedsbrevet og webmaster for hjemmesiden.

Jeg har fået at vide, at det også i forhold til hjemmesiden var redaktør, han var.

Helt fint for mig – go’ var han under alle omstændigheder!

Men nu mangler vi altså en redaktør af nyhedsbrevet og hjemmesiden.

Der vil være andre, der tager sig af det tekniske.

Derfor vil vi meget gerne vide, om der i medlemskredsen er nogen, der vil påtage sig denne opgave som redaktør.

Som det er tilfældet med hensyn til alle andre medlemmer, der laver et stort arbejde for at vi kan flyve godt og billigt som UL-piloter, er hvervet ulønnet. Men vedkommende får sine omkostninger dækket, og vi sørger for det nødvendige IT-udstyr.

Interesserede bedes henvende sig til mig herom på mailadressen hhavsager@gmail.com, meget gerne med lidt information om viden og erfaring på området.

Er der spørgsmål, der skal afklares, svarer jeg gerne på mailen eller på telefonnummer 60214348.

Med venlig hilsen

og med ønsket om godt nytår

Hans Havsager

FLYV er et fagmagasin for alle med interesse for flyvning, og målgruppen er bredere, end man umiddelbart skulle forestille sig. Artiklerne kommer derfor omkring mange forskellige emner inden for sportsflyvning, kommerciel flyning, svæveflyvning, militærflyvning, kunstflyvning, ballonflyvning, modelflyvning, faldskærmsudspring og lign.
Siderne indeholder en variation af reportager, portrætter, tests af nyt udstyr samt lister over kommende events i både ind- og udland.
Magasinet demonstrerer med
tydelighed, at mange vidt forskellige mennesker interesserer sig for flyvning!

Læs mere HER - Læs også om FLYV på sin Facebook-side.

UL-Håndbogen
er opdateret 25.07.17

​Siden Tekniske meddelelser
     er opdateret 10.05.17.


Siden Tekniske Tips
​er opdateret 16.11.16


​Hvor skal vi flyve hen?
www.fly-in.dk

27.07.17

Det officielle dronekort

På DMU og AOPA's opfordring har Naviair nu sat ringe om de fleste private flyvepladser på det officielle dronekort, så dronefører gøres opmærksommme på at der væsentlig flere flyvepladser end blot de offentlige godkendte flyvepladser.
Klik her

12.07.17

Desværre bliver der ikke noget EU-tilskud til 8.33-radioer.

Som det fremgår af nedenstående link til juli-nyhedsbrevet fra IAOPA-Europa, bliver der alligevel ikke noget tilskud til radioer med frekvensadskillelse på 8.33 kHz.

Klik nedenfor for at læse IAOPAs nyhed

Unfortunately, there won’t be any EU funding for the 8.33 conversion

Desværre

Hans Havsager

23.06.17

Udsættelse af kravet om radioer med frekvensadskillelse på 8,33 kHz.

Der er uformelle – men tilsyneladende sikre - forlydender om, at kravet, der havde 1. januar 2018 som frist, bliver udsat til sommeren 2023 i Danmark.

Antagelig vil det også ske i visse andre lande, men ikke i alle. Kravet er allerede implementeret i visse europæiske lande.

Efter forlydendet vil der blive udsendt en AIC om emnet.

Så hvis du ikke allerede har købt, kan du klappe hesten lidt. Skal du flyve til andre europæiske lande, vil det dog være klogt at tjekke, hvad der gælder der.

Hans Havsager​

04.06.17

På grund af indtrufne omstændigheder bliver vi desværre nødt til at flytte instruktørseminaret i Ringsted

fra lørdag den 26. august til

søndag den 27. august 2017.

Tilmeldingsfristen er fortsat

den 14, august 2017.

Jeres uddannelsesansvarlige i klubberne har tidligere fået invitationen tilsendt – spørg ham/hende, hvis I har nogle spørgsmål.

10.05.17

Trafik, Bygge og Boligstyrelsen (TBBST) har, efter ønske fra DULFU, offentliggjort: 

AIC B 07/17. Dispensation fra visse dele af BL 9-06. 

Denne AIC dispenserer således at teoriprøver til UL-certifikat nu kan afvikles i DULFUs eget regi. 

Kig under UL-Håndbogen eller 

Klik her for at læse AIC'en

10.05.17

Til alle flykontrollanter

Ved syn af en Jabiru viste det sig at rorforbindelserne var tæt på at miste forbindelsen.​

Læs mere under Tekniske meddelelser

OBS!

​Bemærk også bulletin om skift af vingebolte.

04.05.17

Nyt om 600kg. sagen.

Hans Havsager har i samarbejde med Tafik-, Bygge- og  Boligstyrelsen, lavet en lille rapport om 'frem- og sagsgangen' i DULFUs bestræbelser på, i samarbejde med søsterorganisationer i Europa, at få hævet UL vægtgrænserne i EASAs kommende Basisforordnings annex 1. 

Læs den her (det er tunge sager).

12-05-16

Mulighed for rabat ved anskaffelse af SkyDemon

Som led i samarbejdet mellem DMU og DULFU har DMU nu arrangeret det sådan, at DULFUs medlemmer er omfattet af den rabatordning, DMU har med SkyDemon.

Den normale pris på dette fantastiske GPS-program er ca. 1350 kr. for det første år og ca. 800 kr. for følgende år (prisen er afhængig af kursen på pund). For det får man et meget velfungerende program, hvor kortmaterialet opdateres mindst en gang om måneden, og som løbende forbedres.

Rabatten er 30% på betalingen for første år, altså ca. 980 kr. i stedet for ca. 1350 kr.

Rabatten forudsætter 8 ordrer af gangen. Derfor kan der være nogen ventetid, før man får sit program med rabatten.

I kan se nærmere om programmet her: http://www.skydemon.aero/

Programmet bestilles gennem Fællessekretariatet.

Med venlig hilsen

Hans Havsager

​12.07.16

Sørg for at forsikringen er i orden - især ansvarsforsikringen! Der har vist sig tilfælde, hvor flyets forsikring ikke har været i orden som foreskrevet. 

Derfor må vi på det kraftigste opfordre til, at man tjekker sine forsikringsforhold og sørger for, at de er i orden.

mvh

Hans Havsager


​04-04-16

Ansvarsforsikring

​Som nævnt gælder den aftale, som DULFU havde lavet med Sirius (nu Beta) om administration af ansvarsforsikring, ikke længere. De pågældende forsikringer havde udløb 31. marts. I den forbindelse skal jeg hermed minde de berørte om, at de selv er ansvarlige for, at de fortsat har ansvarsforsikring.

Hans Havsager

​DULFU

Dansk UL-Flyver Union

Søparken 2, 

9440 Aabybro

 man-tors 10-14    Tlf. 78 78 21 90 

E-mail: dulfu@motorflyvning.dk